Artikel fra “Børn og unge”

Børn og unge

Børn og unge

HVORDAN LYDER BOGSTAVER?

To designere satte sig for at producere bogstaver i materialer med samme lyd som bogstavet. Så nu er der lynlås i L, hul i H og dun i D, så de mindste børn kan lære bogstavets lyd – også selvom de ikke kender alfabetet.

Af Hanne Bros, b&u@bupl.dk / Foto: Jens Hasse

Line Dyrholm har en blå akvariesvamp liggende i vindueskarmen, så den får sol hver dag. Det skyldes, at det er rigtig svært at finde en lysægte svamp, der holder på den blå farve og ikke gulner med tiden. Line Dyrholm er industriel designer og har sammen med visuel designer Hanne Louise Nielsen udviklet et bogstavalfabet af de helt store. De 25 mest brugte bogstaver i dansk er blevet skåret ud i materialer, der kan hjælpe småbørn med at forstå bogstaverne, selvom de ikke kender dem. For eksempel er der lynlås i L, uld i U, F er lavet af fi lt og J af jern. »Bogstaverne er store og til at røre ved,« forklarer Line Dyrholm. Alligevel er de ikke fremstillet til total fri leg, men nærmere til legende indlæring under opsyn. »For eksempel er M skåret ud af en kokosmåtte, så den kan du træde på og banke bagefter. Æ er formet som en æske, som du kan åbne – måske skal børnehavebørn have hjælp til at lukke den igen.« C er formet som et cykelstyr, og H er fyldt med huller. »Mange er syet eller produceret i holdbare materialer, men hele bogstavsættet som sådan er ikke bøllesikret,« siger Line Dyrholm. »Det vil være et for dyrt produkt at lade børnene bruge uden opsyn, men vi synes jo selv, at vores rumlige alfabet er en god måde at lege bogstaverne ind.«

De svære bogstaver. Alle vokaler er lavet i rødlige nuancer, mens konsonanter er holdt i blå toner. Derfor er avispapiret i A fra Morgenavisen Jyllands-Postens lyserøde erhvervssider, mens måtten i M er lavet af blå kokosmåtte. Det er også derfor, at Line Dyrholm har en blå svamp liggende i vindueskarmen derhjemme. Den stammer fra en internetbutik, der sælger akvarieudstyr, og det var her, at de to designere fandt en blå svamp, der kunne holde på farven og var stor nok til at blive skåret ud til et S. Danske ordbøger af alskens slags har været i brug for at fi nde de bedste ord til hvert bogstav i alfabetet, også kryds og tværs ordbogen. På internettet har der været en ihærdig søgen efter materialer, der passer til ordvalget. For eksempel er U lavet af uld, men da det er en vokal, skal det jo samtidig være rødt og have en højde på 40 centimeter. Til sidst lykkedes det at fi nde en producent, der solgte knaldrøde lammeskind, der var store nok til at blive til U. Bogstavlegen begyndte i foråret 2003, da Hanne Louise Nielsen skulle udtænke en forløber for sit afgangsprojekt som visuel designer på designskolen i Kolding. »Jeg gik på visuel kommunikation og ville gerne prøve at lave noget rumligt, som Line gjorde ovre på den industrielle linje,« fortæller Hanne Louise Nielsen. Hun ville også gerne have en at samarbejde med. »Bogstaverne blev jeg inspireret af fra min mor, som er specialklasselærer. Hun efterlyste undervisningsmaterialer, der appellerede til ”de vilde drenge” – det er blandt andet dem, der har svært ved at koncentrere sig om traditionel indlæring.« B var børnenes favorit, da Line Dyrholmog Hanne Louise Nielsen slæbte alle deres prototyper af bogstaverne ud i en børnehaveklasse på Skovlyskolen i Holte i en rejserygsæk. Bogstavet B er formet af 18 skumbolde, der er beklædt med blåt badedragtstof.

De mange intelligenser. Det rumlige alfabet er inspireret af psykologen Howard Gardners teori om de mange intelligenser. Den rumlige intelligens appellerer ofte til drenge, der ikke er så gode til at forstå abstrakte beskeder eller begreber skrevet på et stykke papir. Børn med rumlig intelligens kan for eksempel have gavn af at få lov til at røre ved tingene, så de 40 centimeter høje bogstaver er lavet i neutrale materialer, der gerne skulle appellere til mindre børns nysgerrighed og evne til genkendelse. Selvom de endnu ikke kan alfabetet, så kan de ved at se på bogstavet sige ord med bogstavets lyd. N er forsynet med et nøglehul, G er beklædt med glimmer og guld, et dynebetræk fyldt med dun bliver til D, mens R er lavet af regntøj med refl ekser på. E er en bred elastik, skåret ud af røde transportbånd. Bogstavsættet består af de 25 mest anvendte bogstaver i dansk, da Z, X og Q er fravalgt.

Håber på nicheproduktion. Det bliver muligt for nysgerrige sjæle at se bogstaverne på Trapholt kunstmuseum i Kolding fra den 4. maj, da de to designeres idé er udvalgt til Biennalen for kunsthåndværk og design. Det er en udstilling, som kunstmuseet arrangerer hvert andet år for at vise, hvad der rører sig i designverdenen for tiden. Selv lægger Hanne Louise Nielsen og Line Dyrholm vægt på, at bogstaverne ikke er kunst, men et produktdesign. »Vi har designet bogstaverne, så børnene kan koble bogstavets lyd og form og dermed hurtigere knække den alfabetiske kode. Nu kan børnene ikke bare se, men også røre og mærke alfabetet. Vi håber selvfølgelig, at udstillingen på Trapholt kan give os tilstrækkelig med bestillinger til, at vi kan sætte en mindre produktion i gang,« siger designerduoen, der i dag bor i hver sin ende af landet.

Klassesæt. Hjemme hos Line Dyrholm i Århus er der stadig et par bogstaver til finpudsning her i april, mens resten er kørt til Kolding, klar til udstillingen i maj. »Hvis vi kunne lave et stort oplag, kunne bogstavsættet være billigt at producere, men det er ikke realistisk til så lille et sprogområde, « siger Line Dyrholm. »Vi kan jo ikke sælge bogstaverne til udlandet uden at ”oversætte” dem først. Skal det sælges i Tyskland, skal avisen i A for eksempel ændres til Z for Zeitung og så videre.« I virkelighedens verden med stramme kommunale budgetter, satser duoen på, at de 17 regionale center for undervisningsmidler (de tidligere amtscentraler, red.) vil indkøbe klassesæt, som interesserede institutioner og skoler så kan låne. Også museer med børneaktiviteter, specialskoler, handicapcentre og børnehaver med læreplaner har de to designere i kikkerten.

Reklamer

Der er lukket for kommentarer.